Impresje

sobota, 24 kwietnia 2010

PIT przez internet

Po raz pierwszy wysłałam PIT przez internet i zostałam naprawdę miło zaskoczona. Okazało się to znacznie prostsze, niż wcześniej sobie wyobrażałam. Administracja publiczna, mimo milionów, a może nawet miliardów, ładowanych w jej informatyzację, nie radzi sobie z nią zbyt dobrze - wszystko trzeba załatwiać osobiście, wszystkie dokumenty muszą mieć postać papierową i mnóstwo pieczątek. W sprawie PIT-ów jest, na szczęście, inaczej.

Wchodzimy na stosowną stronkę Ministerstwa Finansów, instalujemy aplikację (KTÓRA DZIAŁA NAWET POD LINUKSEM, NIEWIARYGODNE!!!), uruchamiamy ją na swoim komputerze i tworzymy swój profil, czyli wprowadzamy swoje dane, takie jak imię, nazwisko, PESEL, NIP itd. Wymagany jest Adobe Reader, ale jeśli nawet go nie mamy, to nie stanowi to problemu - jego brak jest sygnalizowany i bardzo ławo można go zainstalować. 



Dzięki aplikacji można wypełnić i wysłać PIT 36, 36L, 37, 38 i 39. Robi się to dokładnie tak samo, jak w standardowych programach do wypełniania PIT-ów. Dane, które wpisaliśmy do profilu, automatycznie się uzupełniają. Nie jest wymagane posiadanie specjalnego podpisu elektronicznego. Swoją wiarygodność potwierdzamy wpisując w odpowiednie pole wysokość przychodu z poprzedniego formularza (a więc w tym roku wpisujemy wysokość przychodu za rok 2008 - trzeba odgrzebać PIT z zeszłego roku). Można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem i można przekazać 1% podatku na wybraną OPP. 


Można stworzyć sobie kopię roboczą formularza, którą w każdej chwili można edytować. Po wypełnieniu PIT-u wysyłamy go i wyświetla się nam jego numer referencyjny. Wysłane rozliczenie trafia do zakładki "odrzucone" lub "przyjęte". W moim przypadku trwało to zaledwie minutę, w trakcie której sprawdzano zapewne, czy kwota przychodu za 2008 rok została prawidłowo wpisana. Teraz można już wydrukować Urzędowe Poświadczenie Odbioru - dowód, że faktycznie rozliczyliśmy się przez internet. 

Na każdym etapie można wydrukować wypełniany PIT. 

Składanie korekty zeznania możliwe jest tylko z podpisem kwalifikowanym. 

Trwają prace nad usprawnieniem całej tej procedury, ale i tak, jak na coś "państwowego", działa ona całkiem nieźle, jest intuicyjna i estetyczna.

Polecam ten sposób rozliczenia się z fiskusem:)

9 komentarzy:

  1. Świetna sprawa. Już od kilku lat powinna być taka możliwość. W tym roku złożyłem PIT tradycyjnie, ale w przyszłym roku będzie już "normalnie" wysłany przez internet.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam pewności, ale chyba już w ubiegłym roku była taka opcja. Co prawda czytałam też, że w przypadku zwrotu podatku osoba rozliczająca się przez internet czeka dłużej, niż ta, która się pofatyguje osobiście... Sama aplikacja pewnie idealna nie jest (nie mnie to oceniać - nie znam się), ale na oko laika wszystko jest ok.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie powinna czekać dłużej, bo data jest ustawowa zagwarantowana, ale być może coś się zmieniło.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dokładnie, super sprawa. Mogę teraz robić rozliczenie pit przez internet i nie martwię się czy zdarzę umówić się z księgową, czy złożyć go w terminie. Polecam tą formę rozliczeń.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam serdecznie!
    Mam pytanie. Czy wypełniając pit przez internet muszę uprzednio coś zrobić? Złożyć jakiś wniosek, wysłać jakiś druk lub pismo? Czy może wystarczy, że podam podczas składania wniosku swoje dane osobowe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry:). Wystarczy podać swoje dane, a potem jeszcze dodatkowo wysokość przychodu, który osiągnęliśmy w poprzednim roku (i którą wpisaliśmy w poprzednim picie). Ja zainstalowałam sobie dawno temu e-Deklaracje (aplikację proponowaną przez Ministerstwo Finansów), co roku ją tylko aktualizuję. Zapisane są w tam moje pity za ubiegłe lata, a kiedy zmieniałam komputer, wyeksportowałam sobie dane do pliku, zainstalowałam aplikację na nowym sprzęcie i importowałam tam stare dane. Wszystko świetnie działa. Co więcej, w tej aplikacji można założyć profile dla kilku różnych osób, więc mogę dzięki niej wypełnić nie tylko swój PIT, ale też deklaracje moich rodziców. Aplikacja ta umożliwia przekazanie 1% dowolnej z uprawnionych do tego organizacji (inne darmowe programy zwykle jakąś organizację narzucają).

      Usuń
  6. Dziękuję za artykuł.
    Ja niestety mam każdego roku wątpliwości czy dobrze wypełniłem PIT, dlatego wypełniając pit 2016 skorzystałem z usług biura podatkowego. Dopóki miałem 1-2 źródła dochodu, było to łatwiejsze. Przy 5 już niestety się gubię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam jak wypełnianie PITów stanowiło dla mnie problem. Do niedawna marzyłem o tym, by rozliczenia podatkowe w firmie, jak vat 7 były równie proste. :) Obecnie już mogę sobie pozwolić na niesamodzielne zajmowanie się księgowością delegując ją firmie zewnętrznej. Jednakże podczas dwóch ostatni lat swoje przeżyłem i trochę włosów z głowy powyrywałem, nie mówiąc już o panice podczas kontroli skarbowej. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

"Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie ubierają tego w słowa". Z drugiej strony lubię meandrujące dyskusje, więc komentarze nie na temat również są tu mile widziane;).

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.